Zur Umsatzwarnung: Quartalszahlen am 29. Januar, Konferenz mit allen Mitarbeitern heute Nachmittag
Gestern musste Tim Cook in einem Statement bekanntgeben, dass das Unternehmen die eigene Umsatzprognose für das gerade abgelaufene Weihnachtsquartal
verfehlen wird – statt 89 bis 93 Milliarden Umsatz erwartet Apple nun nur noch einen Umsatz von 84 Milliarden Dollar. Hauptsächlich ist der wirtschaftliche Abschwung in China für die schlechter als erwarteten Zahlen verantwortlich, so Cook. In vielen anderen Märkten, darunter auch Deutschland und die Vereinigten Staaten, konnte man ein Umsatzwachstum verzeichnen.
Apple gab nun bekannt, dass die endgültigen Zahlen am 29. Januar vorgelegt werden. Wie üblich wird Cook und Apples CFO Luca Maestri die Zahlen verkünden und sich danach einer Frage-Und-Antwort-Runde stellen.
Für den heutigen Donnerstag hat Tim Cook ein konzernweites Meeting mit allen Mitarbeitern einberufen, um den Umsatzrückgang zu diskutieren. Cook sagt in dem Einladungsschreiben, dass zwar externe Gründe für das schlechte Abschneiden verantwortlich seien, Apple diese aber nicht als Entschuldigung nutze. Auch würde Apple nicht tatenlos abwarten, bis sich diese externen Faktoren von selbst erledigen. Aufgrund von derzeitigen Baumaßnahmen sollen die Apple-Mitarbeiter nicht im Apple Park zusammenkommen, sondern in der älteren Town Hall im Infinite-Loop-Campus, Apples altem Hauptquartier. Für Mitarbeiter wird auch ein Live-Stream des Meetings zur Verfügung stehen.
Cooks Mitteilung an die Angestellten im Originaltext:
Team,
Happy New Year — I hope everyone was able to rest and enjoy time with loved ones over the holidays.
This afternoon we issued a letter to Apple investors explaining that we are revising our financial guidance for the holiday quarter. I encourage you to read it. As you will see, our revenue shortfall in Q1 is from iPhone, primarily in Greater China.
While we are disappointed to be falling short of our quarterly revenue goal, our fiscal first quarter was also a record setter for revenue from Services, Wearables and the Mac. iPad revenue grew double-digits over the year-ago quarter, and iPhone activations in the U.S. and Canada set new Christmas Day records. We expect to set all-time revenue records in key markets including the US, Canada and Mexico, Western European countries including Germany and Italy, and countries across the Asia-Pacific region like Korea and Vietnam. Our worldwide installed base of active devices also hit a new all-time high, reflecting the loyalty of our customers and their appreciation for the work you do.
We are tremendously proud of the innovations we’re delivering to our customers with iPhone XR, iPhone XS and iPhone XS Max. These are, without a doubt, the best iPhones we’ve ever made. We did not set a new record for iPhone sales in Q1, however, due to a number of factors — some macroeconomic, and some specific to Apple and the smartphone industry.
External forces may push us around a bit, but we are not going to use them as an excuse. Nor will we just wait around until they get better. This moment gives us an opportunity to learn and to take action, to focus on our strengths and on Apple’s mission — delivering the best products on earth for our customers and providing them with an unmatched level of service. We manage Apple for the long term, and in challenging times we have always come out stronger.
With that in mind, please join me for an all-hands meeting on Thursday morning at 9:30 a.m. PT. Be sure to check AppleWeb for more details. Due to construction at Apple Park, we’ll be gathering at Town Hall on the Infinite Loop campus. Join us there in person, or via live stream through AppleWeb. I’ll have more details about the quarter, and I’m looking forward to your thoughts and questions.
Hope to see you there.
Tim